Sunday, July 23, 2023

Akukah Yang Bermasalah?

Menjadi isteri kedua, bukanlah semudah yang dituduh oleh sebahagian besar orang. Orang selalu cakap, isteri pertama teraniaya. Tapi, dia orang tak tahu, bagaimana isteri kedua diperlakukan. Aku kalau boleh dah tak nak gaduh-gaduh. Nak hidup aman bahagia. Tapi, bila rasa diri tak berharga di hadapan suami sendiri aku rasa sedih sangat. Rasa down. Dua minggu lepas, setelah lama bergaduh, aku minta maaf walaupun hati ni rasa terluka sebab semua kesalahan diletakkan pada aku. OK, tak apalah. Aku mengalah. Aku mengaku je semua aku salah. 

Minggu lepas, aku rasa bahagia sangat. Walaupun, sistem giliran masih belum dibuat. Kalau kita berkahwin, semestinya kita nak suami tu sentiasa ada depan mata. Tapi aku faham. Masanya belum tiba buatku. Dapat jumpa suami beberapa jam seminggu pun jadilah. Dapat jumpa dua kali seminggu biar pun tak lama dah cukup buat aku happy. 

Minggu ni, walaupun aku tak cakap dan aku tak tanya, setiap kali aku balik kerja, aku mengharapkan suami ada di rumah sebab pejabat dia dekat dengan rumah aku. So, dia akan sampai dulu kat rumah. Hari Ahad malam tu, aku dah masak daging goreng kicap. Nak makan dengan suami. Kalau masak lepas balik kerja hari Isnin nanti tak ada masa pulak nak duduk-duduk dan sembang-sembang dengan suami. Aku dapat mesej kata dia nak balik. Aku sedih. Tapi tak apalah. Esokkan ada. Aku pujuk hati sendiri. Hari Selasa, pun sama jugak. Dia mesej aku cakap nak balik. Aku sedih lagi. Daging goreng kicap yang aku masak masih banyak. Tak apalah. Hari Khamis dan Jumaat kan ada. Rabu tu cuti maulidir rasul, confirm dia tak balik. Hari Khamis, masa aku teks dia aku nak balik kerja, dia cakap, dia kat hospital Serdang, melawat staff dia kena strok. OK, hari Jumaat je lagi yang jadi harapan aku. Masa aku nak pergi kerja hari Jumaat, aku tanya dia masuk ofis ke tak. Dia cakap work from home. Maknanya, dia takkan baliklah rumah aku hari ni sekaligus minggu ni. Boleh tak bayangkan macam mana hancurnya hati aku? Kenapa aku yang selalu dikorbankan? Tak ada ke rasa kasih sayang, rasa rindu nak jumpa aku? Macam aku selalu rindukan dia? Dah tu, tak ada pun rasa bersalah. Minta maaf jauh sekali. Bila aku cakap aku penat, boleh tanya pulak penat kenapa. Sebenarnya aku penat nak bergaduh. Hari tu dia cakap aku yang salah. Yelah. Mungkin sebab masa tu aku luahkan semua apa yang aku rasa dekat whatsapp. So, kali ni, aku jugak ke yang salah? Bila dia tak balik rumah aku, aku terasa hati, maka, aku jugak ke yang salah? Bukan aku yang paksa dia kahwin dengan aku. Keputusan ni diambil bersama. Tapi kenapa aku selalu jadi mangsa? Kalau aku bersuara, kata aku salah. Tapi, aku takkan buat salah kalau dia tak mulakan. Aku tak ada nak bising-bising kalau dia tahu tanggungjawab dia. Takkanlah asyik nak gaduh je baru nak balik? Janganlah buat sesuka hati walaupun aku ni isteri kedua. Aku pun perlukan suami aku. Kalau asyik biarkan aku sorang-sorang, baik tak payah kahwin macam ni. Belum ada giliran dah buat aku macam ni. Esok kalau ada giliran, boleh ke patuh? Nak cakap tak boleh. So kita diam jelah. Ingat isteri sana je ke ada hati perasaan? Ingat isteri kedua ni patung? Tak ada rasa apa-apa? 

No comments: