Sunday, November 12, 2023

Aku Sendiri Di Sini

Aku tak tahu kenapa aku sedih malam ni. Rasa sedih sangat-sangat. Tapi tak tahu nak cakap dengan siapa. Cakap dengan suami… nanti aku akan dimarahi. Cakap dengan kawan… aku tak nak dia orang bersangka buruk pada suamiku. Bagi tahu keluarga… aku tak nak susahkan hati dia orang dan paling aku tak nak dia orang bersangka buruk pada suami. 

Minggu ni, cuti tiga hari. Aku tak ke mana pun. Duduk je kat rumah dengan kucing-kucing kesayangan aku. Suami… balik kampung dengan isteri pertama. Aku tak kisah pun dia orang balik kampung. Mak mertua pun tak tahu akan kewujudan aku dalam hidup anaknya. Jauh sekali mengetahui yang aku adalah isteri sah kepada anaknya. Tapi aku sedih bila ingat suami berkira nak balik kampung aku. Katanya, kalau balik kampung aku, mesti dua malam. Apa nak cakap kat isteri sana? Takkanlah aku nak ajar semua tu. Nanti kata aku jahat pulak. Tapi, kalau dah beristeri dua, pandai-pandailah. Bukan sorang isteri je yang perlu dia jaga. Isteri kedua pun, tanggungjawabnya sama je. Tak ada beza dengan isteri pertama. Aku rasa, selama setahun ni, banyak hak aku, aku bagi percuma je dekat yang sana. Giliran bermalam jauh sekali. Balik rumah aku pun seminggu sekali je, kadang-kadang je dua kali seminggu.  itu pun dua tiga jam je. Tak bermalam pun. Adil ke namanya tu? Aku bukan tak boleh faham keadaan suami. Tapi aku pun perlukan pengertian suami. Kalau aku dah korbankan apa yang sepatutnya jadi milik aku, pandai-pandailah ambil hati. Bercakaplah dengan baik, dengan kasih sayang bila dalam text, dalam telefon dan bila bertemu. Pasal balik kampung, bukannya tak boleh aku balik sorang. Tapi, aku tak sanggup bila keluarga tanya, mana suami? Jiran-jiran bercakap, dah kahwin tapi balik sorang. Saudara-mara lagi bertanya. Sepertimana dia jaga hati isteri sana dengan keluarga belah sana, macam tulah jugak aku minta, jagalah hati keluargaku terutamanya ibu bapaku. Kalau ye pun tak nak jaga hati aku. Bukannya hari-hari pun kena jaga hati keluarga aku macam mana dia jaga hati keluarga belah sana. Aku cuma minta sesekali. Sesekali, bukan setiap hari, bukan setiap bulan. Aku rindu, rindu pada nenek, rindu pada mama dan abah. Kalau dapat balik satu malam setiap rumah tu pun dah cukup buat aku happy. Tangisan ni tak mahu berhenti sebab aku rasa nak sangat balik kampung dengan suami. 

No comments: