Sunday, November 19, 2023

Bukan Niatku Begitu

Jumaat hari tu, suamiku ada di rumah. Aku happy sangat. Tapi, aku tak cuti. Aku berkerja seperti biasa. Dengan hati berbunga-bunga, aku balik. Rasa seronok sangat nak jumpa suami. Dalam perjalanan, hujan turun dengan lebat. Kilat, guruh sabung-menyabung membuatkan aku takut nak berjalan balik. Nak suruh suami ambik, dia pun naik moto. Sama je la kan. Aku berteduh di surau LRT. Bila kilat hilang dan guruh tidak kedengaran, aku melangkah pulang walaupun hujan masih turun. Aku berjalan membawa beg tangan, beg yang aku pegang, bawa payung dan guna tongkat. Biarpun susah, aku tempuh jugak demi menghabiskan waktu bersama suami sebelum dia pulang ke sana.

Sesampainya aku di rumah, suami sedang solat Maghrib. Habis solat, dia bersiap-siap. 

“Abang dah nak balik ke?” Tanyaku. Rasa sedih, aku simpankan dalam hati. 
“Begitulah nampaknya,” Jawabnya bersahaja. 
“Tunggu sayang solat kejap boleh?” Soalanku seterusnya. 
“OK,”. Dalam hati, Tuhan je tahu betapa sedihnya aku. Susah-payah aku sebentar tadi, sia-sia ke? 

Lepas solat, dia pun pakailah baju hujan. Kami bersalaman dan dia pulang. 

Allah je tahu betapa sedihnya aku. Aku terduduk di atas katil. Aku menangis sesenggukan sendiri. Rasa diri ini tidak berharga. Aku tak minta lama pun. Cukuplah duduk-duduk sekejap. Bagilah aku lepas rindu dulu. Lepas tu, nak balik, baliklah.

Aku hantar message: 
“Sayang redah hujan, ingatkan dpt sembang-sembang dengan abang,” Aku bukanlah bermaksud nak suruh dia balik lambat atau nak dedahkan dia pada bahaya. Aku sekadar ingin dia tahu, betapa berharganya masaku bersamanya. Betapa aku rela bersusah-payah demi untuk bertemu dengannya. Tak lebih dari tu. Kalau dia balas, “Lain kali kita sembang-sembang ye, sayang.” Cukup dah bagi aku. Tapi… 
“ Itu kemahuan awak kan…sedangkan awak x sedar pun bahawa abg akan berhujan balik, kelicinan jalan, terdedh dgn kecelakaan jalan raya sbb hujan yg berterusan. Itu semua diketepikan sbb xdpt penuhi apa yg dimahukan dan keselamatan bg d abaikan…terima kasih ats kata2 tu..” Ya Allah, kenapa dia balas macam ni? Betapa terkejutnya aku dengan balasan message ni. Kenapa ye sampai ke situ dia fikir? Kenapa dia selalu berfikiran negatif pada aku? Adakah dia pun berfikiran isteri kedua ni jahat? Sampai banyak kata-kataku sering disalahertikan. Lepas tu, adalah ni beberapa hari tak balas message aku. Ya Allah, sampai bila nak macam ni? Berapa lama lagi aku nak hadap benda ni berulang kali? Kan elok kalau dia bagi jawapan positif, “Tak apalah sayang abang balik dulu. Nanti kita sembang ye,” dah cukup buat hati aku terubat. Kenapa suami yang sangat aku cintai ni suka buat aku sedih, suka buat aku terluka dan suka buat aku menangis? Aku tak boleh baca fikiran orang. Aku tak boleh cakap atau tulis sesuatu macam yang orang nak. Ke aku je yang selama ni yang sayang kat dia sungguh-sungguh? Tak boleh ke kita gaduh sekejap je? Biasalah kalau terasa hati tu. Tak perlulah gaduh lama-lama. Tak perlulah fikir yang bukan-bukan bila pasangan cakap sesuatu tu. 

No comments: