Monday, February 26, 2024

Dalam Kesusahan

Ya Allah, 
Aku dalam kesusahan. Aku sangat memerlukan pertolongan. Sebenarnya aku malu nak minta bantuan orang. Orang mesti tanya, suami mana? Aku memang malu nak minta tolong orang walaupun adik-beradik. Orang mesti kata, dia dah ada suami, suami dialah yang patutnya tolong. Tapi kehidupanku setelah berkahwin tak jauh berubah. Semua benda aku masih kena buat sendiri, semua benda aku masih kena fikir sendiri. Sedangkan ada waktunya aku sangat memerlukan bantuan. Sangat memerlukan pertolongan. 

Macam sekarang, ada sikit je barang lagi nak beli untuk rumah baru. Aku sangt perlukan kenderaan untuk selesaikan semua ni. Untuk minta tolong suami, rasanya susah. Aku malas kalau nak kena gaduh-gaduh. Rasa sedih kalau suami tak nak tolong. Dan kalau tolong pun dengan marah-marah macam dia tolong aku pergi PKNS hari tu, aku sangat terluka. Rasa sedih sangat. Apakah bukan hakku untuk dibantu suami? Bukankah dalam perkahwinan tu suami-isteri perlu saling membantu? Kalau lambat rumah ni siap, makin lamalah aku kena tanggung bayaran bulanan yang tinggi. Kadang-kadang aku rasa, aku tak punya siapa-siapa saat aku susah macam ni. Kepada siapa lagi aku nak minta tolong? Aku dah tanya semua orang yang aku boleh. Tapi semuanya tengah ada masalah.

Tanya acik, katanya kereta dia rosak. 
Tanya Hakim, asalnya nak pergi semalam tapi geer kereta pulak rosak. Lepas tu aku ajak pergi minggu depan, sampai sekarang tak balas message. 
Minta tolong kawan, mula-mula kata boleh, lepas suami dia kerja house call. Tiba-tiba semalam suami dia cakap nak pergi Mid-Valley pulak lepas kerja. Boleh tak bayang macam mana sedihnya aku? Tapi nak buat macam mana? Dah namanya suami dia, mestilah dia kena taat.
Tanya kawan sorang lagi, anak dia yang selalu drive pulak accident. 


Ya Allah, aku ni macam mana? Siapa yang akan tolong? Ya Allah, aku yakin, pertolonganMu akan datang. Aku dah tak ada siapa-siapa Ya Allah. Aku hanya mengharapkan pertolonganMu. 


No comments: