Tuesday, March 19, 2024

Puasa Yang Sepi

Hari ni, hari kelapan kita di Malaysia berpuasa. Dan setiap hari itulah aku menunggu suami kesayanganku pulang. Hanya Tuhan yang tahu betapa aku rindu. Betapa aku perlukan suami menemaniku di saat berbuka puasa dan bersahur. Kalau bersahur tu mungkin terlalu tinggi impianku, maka kalau dapat berbuka bersama pun, sejuta rahmat buatku. Setiap hari, tanpa gagal aku menangis sendirian di rumah. Menunggu suami yang tak kunjung pulang. 

Ya Allah, kenapa setiap kali aku cuba untuk bersabar dengan apa yang dia lakukan, aku pasti diuji. Aku dah berusaha untuk bersabar. Berusaha untuk tidak marah-marah. Tapi perilaku suami tak kunjung berubah. 

Setiap hari aku berharap agar petang hari tu suami balik. Dan harapanku akan musnah dan hancur di saat aku menerima pesanan yang mengatakan dia nak balik. Text tu bermaksud, dia nak balik ke rumah isteri sana. Bukan ke rumahku.

Aku tahu, aku banyak kekurangan jika dibandingkan dengan yang sana. Tapi sebagai seorang isteri, aku juga perlukan suami di sisi walupun bukan setiap hari. Mengertilah abang, bila seseorang wanita itu diijabkabul, walaupun dia biasa hidup sendirian, dia takkan boleh hidup sendiri bila telah bergelar isteri. Kalau abang boleh mengerti kemahuan isteri sana, sayang mohon sedikit pengertian abang untuk sayang. Sayang rindu abang, sayang sedih. Besar sangat ke salah sayang, sampai abang hukum sayang macam ni? Dua tiga hari tak jumpa abang pun sayang dah rindu. Inikan pulak dua tiga minggu. 

No comments: